Skip to content

Szükséges rossz, vagy elengedhetetlen plusz a vezetéstechnikai oktatás?

2022.07.15.

Ha nem a jelenlegi egyre nehezedő gazdasági helyzetben kellene a megélhetésüket, jobb esetben a fejlődésüket biztosítaniuk a vállalkozásoknak – függetlenül azok méretétől – akkor is minden területre igaz, hogy akkor tud egy cég eredményesebben működni, ha a rendelkezésére álló erőforrásokat a lehető legjobban, legoptimálisabban hasznosítja. Szóval, tehát miért beszélünk itt vezetéstechnikáról? Mert manapság már elengedhetetlen plusz a hatékony, biztonságos közlekedés érdekében.

Miért fontos a vezetéstechnika?

A fuvarozásban mindez talán még erősebben igaz: amikor az energiaárak az egekbe szöknek, amikor a világ – nagyon helyesen – a fenntarthatóbb jövőt célozza meg, nem csak az számít, hogy minél modernebb járművekkel végezzük a szállítmányozást, hanem az is, hogy mennyire okosan, hatékonyan, hatásosan tudjuk ezeket üzemeltetni.

Hiába állnak is rendelkezésre a legmodernebb eszközök, még mindig nem tettünk meg mindent, hogy nyugodtan hátra dőljünk. Hiába egy modern, gazdaságos és kis károsanyagkibocsátású jármű, ha azt nem megfelelően küldjük az utakra. Hiába a sok száz mérnök kiváló munkája a gyártóknál, ha a végfelhasználó, a gépkocsivezető nem ismeri, nem ismerheti meg, hogy anno, ott a gyárban miként képzelte el a fejlesztői csapat az általa tervezett haszonjármű ideális használatát.

Itt, a Supernova Intertransnál éppen ezért nem csak a flottánk fejlesztésére gondolunk, amikor a jövőt tervezzük. Ugyan folyamatosan érkeznek a jelenlegi legújabb, legmodernebb DAF, Mercedes és Volvo vontatók, de arra is megfelelő figyelmet kell szentelnünk, hogy adjunk lehetőséget a gépjárművezetőinknek a lehető leghatékonyabban és legbiztonságosabban működtetni ezeket. Éppen ezért fontos nálunk a vezetéstechnikai képzés, oktatás.

Supernova vezetéstechnika videó


És ezek nem üres, csupán jól hangzó mondatok! Sőt, igazából, nem is vezetéstechnikai oktatással segítjük a sofőrkollégáink munkáját. Mert egészen egyszerűen a „vezetéstechnikai oktatás” nem fedi le mindazt a komplex tevékenységet, amit szeretnénk már ma bevezetni és a jövőben természetessé, alapszolgáltatássá fejleszteni.
A nálunk dolgozó – illetve a jövőben itt dolgozó – járművezetők természetesen képesek vezetni egy 40 tonnás szerelvényt, erről minden papírjuk, igazolásuk megvan, mitöbb rengeteg szakmai tapasztalattal rendelkeznek. Ugyanakkor az új technikák, technológiák igénylik azt a fejlődést a részükről is, amit 5-10, pláne 20-30 évvel ezelőtt még nem kaphattak meg. Mivel akárcsak mondjuk a mobiltelefonok, a kamionok világa is olyan fejlődésen ment keresztül, amit mindenkinek, aki ebben a szakmában jól akarja végezni a munkáját, bizony követnie kell!

Nagyon-nagyon rossz értelmezése a vezetéstechnikai képzésnek, ha csak arra gondolunk, hogy gépkocsivezetőkön próbál egy cég spórolni. Nem, még véletlenül sem erről van szó!

Az már közelebb áll a valósághoz, hogy a járműveink, illetve a gépjárművezetők segítségével szeretnénk hatékonyabban működtetni a flottánkat. A sofőrök tehát nem szenvedő alanyai mindennek, hanem nagyon fontos közvetítői! Arról nem is beszélve, hogy a hatékonyabb működtetéshez nem csak az üzemanyagmegtakarításnak van köze. Ugyanennyire fontos, hogy úgy vezessük ezeket az új járműveket, hogy azok a teljes élettartamuk alatt megbízhatóan teljesítsenek, a szervizköltségeket a lehető legalacsonyabb szinten tartsuk (például előrelátó vezetéssel nem csak üzemanyagot takarítunk meg, hanem óvjuk a jármű rendszereit a gyors elhasználódástól).

Az úton: Volvo

A másik fontos terület pedig a biztonság. Éppen ezért a vezetéstechnikai képzés során a jármű aktív és passzív biztonsági rendszereivel is megismertetjük a kollégáinkat. Szintén az előrelátó vezetés elsajátításával lényegében a flottánkban lévő összes modern járművel olyan mértékben növelhető mind a gépkocsivezető, mind a közlekedés többi résztvevőinek a biztonsága (a szállított rakományról nem is beszélve), amiről sajnos a legtöbb átlagos személygépkocsivezetőnek fogalma sincs. Mi viszont azt szeretnénk, hogy a csapatunk minden tagja legyen ezekkel a rendszerekkel, eszközökkel tisztában, hogy szükség esetén akár életet is menthessenek. Ne adj’ isten, pont a sajátjukét!

Év elején a Supernova Intertransnál elhatároztuk, hogy a folyamatosan megújuló flottánkba egyrészt csakis a legmodernebb, leghatékonyabb és legbiztonságosabb járművek kerülhetnek. Ugyanígy elhatároztuk, hogy minden gépjárművezető a lehető legteljesebb képzést, oktatást kapja meg az általa vezetett kamionról.

Az oktatásokat, a járműismertetőket a flottánkban megtalálható mindhárom márka a legprofibb szinten biztosítja, a saját, gyári trénereikkel, oktatási anyagaikkal. Akár elméletben, akár gyakorlatban. Erről állítottunk össze egy rövid filmet, belesűrítve a legalapvetőbb „aranyszabályokat”, amelyeket általánosságban is meg lehet fogalmazni attól függetlenül, milyen típusú, márkájú gépkocsit vezetünk. Természetesen az alapok átadása után sem engedjük el a járművezetőkollégáink kezét. Egymást meghallgatva (nyilván ők is értékes tapasztalatokkal szolgálnak felénk) időről időre átbeszéljük a tapasztalatainkat, az esetleges hibákat, és minden segítséget megadunk ahhoz, hogy ők is, mi is elégedetten nyugtázzuk: mindent megtettünk a rakományunk biztonságos célba juttatásáért, a járművünk épségéért, gazdaságos, hatékony működtetéséért, és a legfontosbabbért: a gépjárművezetők biztonságáért!

Mentorok az Úton – Interjú Ricsivel

Interjú Éles Richárddal Ricsi a Mentorok szerepét most egy kicsit más szemszögből szeretné megközelíteni, miközben kiemel egy fontos,

Mentorok az Úton

Interjú Szűcs István Zsolttal A mondás, hogy „a tudás hatalom”, mélyen igaz a nemzetközi fuvarozásban is. Tapasztalt Supernova

A nehéz időkben…

A Supernova Intertrans Kft. tavaly példamutató összefogás élére állt egy SMA-1-es betegséggel diagnosztizált kisfiú érdekében. Erről és a

Zöldebb Nemzetközi Fuvarozás

A Supernova nem csupán nyitott, hanem elkötelezett az iránt, hogy flottája mindig zöldebb legyen. #EcoFleet – mert hosszú

A nap erejével a zöldebb jövőért

A zöld projektjeink következő állomásához érkeztünk. Ezzel évente akár még 6%-kal csökkenthetjük a kamionok teljes üzemanyag-fogyasztását.

Utolsóból első!

A globalizáció alapvetően kedvez a szakmánknak, egyre fontosabb szereplői vagyunk a kereskedelemnek. De miért mehetünk csak 85-tel?