fbpx

Várda-Somogyi Zsolt

Fleet driving trainer

2022.11.04.

Mercedes Actros – Újratöltve!

Még úton voltam az egyik legújabb Mercedes Actros Prime vontatónkkal, amikor megígértük, hogy szokásunkhoz híven beszámolunk nektek is a tapasztalatainkról. A kis csúszás oka az, hogy a tesztutat követően felvettük a kapcsolatot a gyártóval, pontosabban a hazai képviselettel, mert utólagosan szerettük volna átbeszélni mindazt a sok kérdést, ami menetközben fogalmazódott meg bennünk. Ez megtörtént, így most eljött az idő!

Mercedes Actros Prime

Az Actros Prime első ránézésre (de akár még másodikra sem) mutat komolyan érzékelhető különbséget a Supernovánál régóta megbízhatóan szolgáló „POY-os” 1845-ös előző generációs vontatókkal. Ez sok könnyebbséget, de sok meglepetést is okozott a nyár végétől folyamatosan érkező új, immár 1851-es „oldalszámmal” rendelkező Actrosok részéről – mind a sofőrkollégáknak, mind a teljes cég számára és természetesen nekem is, aki utoljára az amúgy nagyon kedvelt POY-os csatahajókkal közlekedett még 2019-ben. Először is nem árt tisztázni, hogy ezek az autók sem az egyel előző, sem a mostani legújabb Actros generációhoz nem sorolhatók, egyfajta hibrid megoldást képeznek. A motor, a váltó, illetve a fülkebelső néhány apróbb eleme már a legfrissebb Mercedestől érkeztek, azonban a jármű 80-90 százaléka, mondhatni az alapja, még az előző szériát idézik. A legtöbb felmerülő kérdésre ebben a tényben találjuk meg a választ.

Kezdjük azokkal, amik nem igazán változtak a korábbi autókhoz képest. Ha kívülről nézzük a Prime-ot, lényegében semmi eltérést nem látunk. A szemmel szinte érzékelhetetlen apróbb simításoktól eltekintve például ez a vontató is hagyományos fényszóróegységekkel rendelkezik. A flottánkban futó másik két márkával ellentétben kissé szokatlan volt újra nem LED-es világítással közlekedni az éjszakában, de ez pár évvel ezelőtt sem okozott gondot. Az talán már többeket elszomorít, hogy a nagy oldalsó dobozok alatti korábbi kisebb külső tárolórekesz immár lemaradt.


A fülkebelsőben sem sok újdonságot találunk: a műszerfal kormány mögötti része, a kapcsolók többsége, a tárolóhelyek nagysága és száma lényegében ugyanaz, mint volt. A fekhelyek nagysága és minősége sem változott – valakinek ez rossz hír, de valakinek ugyanúgy jó, mint 3-4 éve. Ami viszont azonnal feltűnik, hogy a kormánytól jobbra egy érintőképernyős kijelző is a sofőr rendelkezésére áll. Azonban egyelőre ez nem mindenkinek jelent egyforma előrelépést: rádiót innen vezérelni, telefont kihangosítani bármelyikünknek lehetősége nyílik. Azonban az Android és IOS (Apple) telefonokat teljesen másképp kezeli a kijelző. Sajnos telefont tükrözni (Car Play – phone mirroring) csakis az utóbbiakkal
lehetséges, az Androidos kollégák egyelőre ezt a funkciót nem tudják kihasználni. Ők legfeljebb Bluetooth kapcsolaton keresztül tudják a telefonjukat csatlakoztatni a Mercedes médiarendszeréhez, így csak zenelejátszásra és telefon kihangosításra tudják használni ezt az eszközt.

Az Apple Car Play jóval több lehetőséget biztosít, bár ha a telefonunkról akarunk kamionos navigációt tükrözni (pl. Sygic Truck), az szintén nem megy. Erről viszont nem a Mercedes tehet, hanem a Car Play „szabvány”. A Waze, a Google Maps természetesen innen is elérhető, azért ez sok segítség.

Indulás előtt jól jön a telitank

Most pedig nézzük az újdonságokat, amik leginkább a fülkepadló alatt találhatók, de az új Actros menürendszerét böngészve is akad jó pár meglepetés. A friss megoldások megismeréséhez Budapesten felakasztottunk egy üres pótkocsit és egy telitankolás után kimentem Szlovákiába felrakodni. Utána az első éjszakát a nagykanizsai őrzött parkolóban töltöttem, majd következett egy hosszú etap Piacenzáig, ahol szintén őrzött parkolóban várt a megérdemelt pihenés. Az olasz-francia határon átakasztással váltam meg a kellemes 7 tonnás rakománysúlyú pótkocsitól, cserébe 24 tonnás áruval indultam vissza Piacenzába, ahol lerakodást követő napon szintén pehelysúllyal (6 tonnával) indultam vissza Magyarországra.

Hazafelé Mura-Szombaton

A fuvarfeladatokat sem a sofőr, sem a fuvarozó cég nem tudja szabadon megválasztani, ami jön, azt kell elszállítani. Ennek köszönhetően ezúttal az új, 510 lóerős OM 471-es erőforrást nem erőltethettük meg túlságosan. Pedig jelenleg ez a vontató a legnagyobb teljesítményű a Supernova flottájában. Ellenben a harmadik generációs PowerShift Advanced automatikus kapcsolású 12 fokozatú nyomatékváltót így is jól megismerhettem. És igen, a Mercedes által ígért kapcsolási idő valóban jelentősen, jól érzékelhetően csökkent. Ezt azóta több, új Actrosszal közlekedő sofőrkolléga is megelégedve erősítette meg. Ha pedig néhány apró trükköt alkalmazunk, a Mercedes sebességváltója még fürgébbé, kezelhetőbbé válik, ezzel nagymértékben növelhető a szerelvény vezethetősége, így a sofőr kényelme, biztonsága is, és nem utolsó sorban az üzemanyagfogyasztásra is pozitív hatást gyakorolhatunk. Nem beszélve arról, hogy a hosszabb hídáttételnek köszönhetően alig több mint 1000-es fordulaton érjük el az utazó sebességet.

Míg felületesen átfutva a Prime menürendszerét, szinte észre sem vesszük az újdonságokat, addig menetközben olyasmikkel találkoztam, amelyek miatt az első parkolóban késztetést éreztem, hogy „nézzük csak át újra ezeket a beállításokat!”. Ugyanis ebben a vontatóban már alaphelyzetben aktívan benne van egy kanyarfigyelő és egy táblafelismerő rendszer. Leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy járművünk „koponyájában” eltárolták Európa teljes úthálózatát, így bármerre is haladunk, már nem csak a domborzati viszonyoknak megfelelően szabályozza a szerelvényünk sebességét, hanem a kanyarokat is figyeli, de még a közlekedési táblákat is. Ha például tempomattal haladunk, akkor az előre beállított sebességet lecsökkenti olyan értékre, amit az előttünk álló kanyar biztonságos leküzdése megkíván. Tegyük hozzá, az Actros szerint. Amivel én sem értettem mindig egyet, pedig az óvatosság nagy erény, csak ezúttal kicsit túloz a technika.

Éjszaka egy pizzéria parkolójában

A sebességkorlátozó táblákat figyelő rendszer valójában nem a táblákat figyeli, hanem azt, hogy éppen hol járunk és ott mekkora sebesség a megengedett. Ez a rendszer természetesen GPS alapú, így a navigáció szempontjából nagyjából tízméteres pontosságú megoldás ezúttal elég sok bakit eredményez. Bundeszen haladva még egészen jól teljesít ez az új rendszer, sőt, igen kényelmessé teszi az itt is tempomattal közlekedő sofőr életét (így az enyémet is – mivel én is próbáltam így haladni, ahol csak lehetett). Ha közeledtem egy település felé, a tempomat átváltott 50 km/h órás sebességre (illetve az egyéb állandó korlátozásoknak megfelelő értékre). A lassulás intenzitását is be lehet állítani a menüben, így az egészen hosszú kigurulástól, a szinte csak a tábla előtti fékezésig nagyon aprólékosan szabályozhatjuk a beavatkozás finomságát. Nyilván, ha hagyjuk alaposan gurulni a szerelvényt, azzal választjuk a leggazdaságosabb megoldást – ugyanakkor nem biztos, hogy ez illik a legjobban egy sűrű forgalmú főút dinamikájához.

A rendszer nagy hibája egyrészt az említett GPS-re támaszkodó algoritmusból adódik (egy autópálya-lehajtóhoz illesztett, de a pályához közel elhelyezett 40-es táblánál simán visszadobja a tempomatot 85-ről 40-re – brrr…), másrészt abból, hogy nem valós táblafelismerés történik. Vagyis az átmeneti sebességkorlátozásokat nem fogja figyelembe venni.

Szívem szerint ezt a rendszert főúton (tehát nem pályán) haladáskor bekapcsolva hagynám (hiszen tényleg nagy segítség a települések előtti időben lelassuláshoz), de autópályán kikapcsolnám. A gond az, hogy ez sok másodpercre vonja el a figyelmet a vezetésről, így vegyes érzéseim vannak.

Kis odafigyeléssel 90 százalék feletti érték érhető vezetéstechnikából. Az autó meghálálja a fogyasztásban is.


A Mercedes Actros Prime 510 egy nagyon jó, erős, megbízható vontató. Nagy erénye a nem mindennapian összetett sebességtartó rendszere, ami megállásáig lassítja az autót, mindig biztonságos távolságban követve az előttünk haladót.


Mindezek mellett nem árt ezt a vontatót alaposan megismerni ahhoz, hogy jól, hatékonyan és biztonságosan tudjunk vele dolgozni. Éppen ezért ebben a tesztünkben (ami inkább bemutató) nem hagyományos konklúziókkal zárnánk le a történetet, hanem azzal, hogy hamarosan elkészítünk a Mercis sofőrkollégák számára egy járműhasználati ismertetőt.

Ezzel szeretnénk majd segíteni a munkátokat, a bennetek is felmerülő sok-sok kérdésre válaszokat adni, illetve azt elérni, hogy a nem mindennapi teljesítményű vontatókhoz kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás társuljon. Ezt mindenkihez eljuttatjuk, de természetesen bármikor állok a rendelkezésetekre, ha ezen felül is lenne kérdésetek, észrevételetek.

Vállalat

Nem vagy egyedül – Supernova mentorprogram!

Több mint egy hónapja írtunk arról, hogy a Supernova a pályakezdő fiatalok számára…

Vezetéstechnika

Így gurulj az új DAF-fal!

A DAF tesztpilótája Csontos Zsolt ajánlásával. #supernova Egyhetes Budapest-Madrid-Budapest tesztút eredménye. Gazdaságos és…
Shopping Basket